Piketdiensten tijdens Volvo Ocean Race 2018

24 september 2019

Binnen de VRH kennen we verschillende soorten piketten oftewel beschikbaarheidsdiensten. Medewerkers die piketdienst hebben, zijn onder andere de draaiende motor en smeerolie voor onze organisatie. Wat zouden we bijvoorbeeld moeten zonder storingsmonteur als een voertuig het tijdens een incident begeeft? En hoe zouden we de pers te woord moeten staan als er geen woordvoerder aanwezig is? 

We staan nog even stil bij de Volvo Ocean Race in 2018: de grootste zeilrace ter wereld waarvan de finish vorig jaar in Scheveningen plaatsvond. Een evenement waarbij veel van onze collega’s in actie kwamen en een incident dat voor velen van hen in het geheugen is gegrift. Een kijkje achter de schermen: Wie draaide die dag piket en hoe hebben zij die dag gehandeld?

Overleg met verschillende piketmedewerkers

Hoofdofficier van Dienst

“Het was donderdagmiddag en ik parkeerde net mijn auto voor de deur toen ik werd opgepiept. Ik trok mijn pak aan, checkte het meldkamersysteem om vervolgens direct door de spits naar Scheveningen te rijden.” Zo vertelt Lucas de Lange die tijdens de Volvo Ocean Race Hoofdofficier van Dienst (HOVD) was. “Als HOVD word ik alleen opgepiept bij grote of complexe incidenten. Het blijft altijd een onverwachte puzzel die ik moet oplossen. Wat mijn werk leuk maakt? Onder tijdsdruk met een groep ingewikkelde zaken oplossen. Je weet nooit wat je te wachten staat en onder welke omstandigheden. Er samen voor zorgen dat we ons werk snel, veilig en efficiënt uitvoeren: dat is waar ik mijn voldoening uithaal.”

Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg

“Tijdens de Volvo Ocean Race onttrokken we ambulance eenheden uit de reguliere zorg. Wij hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat tijdens een incident de reguliere zorg ook gewoon doorloopt. Zodra er knelpunten zijn, moeten wij daarop acteren”, vertelt Antoinette Gelton die tijdens dit incident het piket Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg draaide. “Ik was onderweg naar huis toen het incident bekend werd. Mijn collega’s belden en het hoofd actiecentrum (HAC) en ik besloten om elkaar te ontmoeten op het actiecentrum. Vanuit daar maakten we verdere actieplannen.”

Commando Plaats Inscident

 “Tijdens de Volvo Ocean Race had ik mijn eerste uitruk als plotter Commando Plaats Incident (CoPI), dit maakte het extra spannend.” vertelt Frank Juijn. “Ze noemen mijn functie ook wel geografische informatiemedewerker. Tijdens het incident bevond ik mij in de CoPI bak waar ik continu de situatie in beeld bracht. Ik ging na wat het zoekgebied was en waar de slachtoffers en reddingsdiensten zich op welk moment bevonden. Ik werk nauw samen met de informatiemanager. De informatiemanager verzorgt de tekstuele informatie en ik de beeldende informatie. Belangrijk is dat ik niet uitga van mijn eigen interpretaties, maar echt de feitelijke puzzelstukjes naast elkaar leg. Het piket hoort niet standaard bij mijn functie. Ik vind het zelf gewoon onwijs leuk om te doen. Ik krijg op deze manier meer feeling met de operationele kant van de brandweer en naast dat dit erg leerzaam is, maakt het mijn dagelijkse werkzaamheden ook uitdagender, omdat ik weet wat er speelt”.

Foto: Erwin van de Lem

Overleg brandweermensen bij incident op de Gedempte Gracht in Den Haag

Voorbereidingen hulpdiensten op Volvo Ocean Race

Werken bij de VRH