Bedankje Meldkamer

Telefonische reanimatiebegeleiding blijkt effectief

08 augustus 2019

De man van Ivonne, Libbe, werd een maand geleden getroffen door een hartstilstand. “Pure paniek, want ik wist echt niet wat ik moest doen. Dit had ik nooit eerder meegemaakt en een reanimatiecursus heb ik nooit gevolgd.”, vertelt Ivonne.

“Ik twijfelde geen moment en belde direct het alarmnummer 112. Al snel kreeg ik de centralist aan de telefoon die mij door het reanimatieproces heen hielp. Zonder zijn adequate optreden had het zomaar anders af kunnen lopen.”, vertelt Ivonne. Om die reden zocht Ivonne contact met de Geneeskundige Meldkamer om de centralist te bedanken. Martijn Jochem, beleidsmedewerker GnkM, bracht het stel een bezoek en overhandigde een bos bloemen, namens de Veiligheidsregio Haaglanden. Met Libbe gaat het nu naar omstandigheden goed.

Meldkamer foto 2

Handelen vanuit emotie
Ivonne bevond zich op het moment dat haar man Libbe een hartstilstand kreeg in hun huis. Het was ’s ochtends nog vóór half zeven en zij dacht dat Libbe alleen even naar het toilet liep. Naast Libbe, was zij alleen thuis. Ze hoorde een harde bonk in de gang en wist dat er iets goed mis was. “Op zo’n moment handel je vanuit een bepaalde emotie. Libbe reageerde niet op mijn vragen en ook zijn ademhaling stopte. Ik twijfelde geen moment en belde 112. De centralist die ik aan de telefoon kreeg, hielp mij enorm. Hij gaf mij duidelijke instructies en hield mij rustig.”, vertelt Ivonne.

Reanimatiecursus
“Ik had nog nooit eerder een reanimatiecursus of iets dergelijks gevolgd. Ik moest handelingen doen die anders nooit in me op zouden komen. Eén daarvan was bijvoorbeeld het opendoen van onze voordeur. Op het moment dat ik dat deed, vroeg ik direct: waar zijn de hulpdiensten dan?! Er werd gezegd dat ik dit álvast moest doen, zodat de hulpdiensten naar binnen konden als zij arriveerden. Logisch natuurlijk, maar het zijn dingen waar je op zo’n moment echt niet over nadenkt. Vervolgens werd ik stap voor stap door het reanimeren heen begeleid. Zonder de centralist was dit me niet gelukt.”

Ivonne vertelt dat zij door dit voorval heeft besloten een reanimatiecursus te doen. “Morgenavond is mijn eerste les. Ik heb ingezien dat dit iedereen zomaar kan overkomen. Ik hoop dit natuurlijk niet vaker mee te maken, maar als dat wel gebeurt, wil ik snel hulp bieden en weten wat ik kan doen zonder dat er tijd verloren gaat. Elke minuut telt, dat is iets wat ik nu wel heb ervaren.”

Burgerhulpverlening
Tijdens het incident heeft Frank Pleiter opgetreden als burgerhulpverlener. Frank werkt al jaren als burgerhulpverlener. Eerst in zijn eigen dorp en nu in de stad Den Haag. Hij is daarnaast verpleegkundige op de afdeling IC bij Haaglanden Medisch Centrum. Met een spoedmelding zoals deze wordt er standaard een oproep burgerhulpverlening gedaan via de app van HartslagNu. Daarop heeft Frank geacteerd. “Als burgerhulpverlener kreeg ik een oproep, zoals ik die wel vaker krijg, om naar een reanimatie te gaan. Ik was net wakker en lag nog in bed toen ik de oproep kreeg. Die dag ervoor was ik nog bij een oproep geweest waar ik uiteindelijk niet nodig was. Dat was dit keer anders. Ik bevond mij op drie minuten afstand en was dus al snel ter plaatse. Twee agenten waren al bezig met reanimeren, daar hielp ik bij. Ik heb dit gedaan totdat de ambulance er was. Toen er voldoende hulpverlening was, ben ik weggegaan.” Frank vertelt dat hij tijdens dit incident dus zeker meerwaarde heeft kunnen bieden én dat is natuurlijk het uiteindelijke doel.  

Telefonische instructies tijdens reanimeren
Een groot aantal hulpdiensten in ons land maakt gebruik van de Nederlandse Triage Standaard: NTS. Deze standaard voorziet niet alleen in een manier om telefonisch een juiste zorginschatting te maken, maar ook in het geven van instructies aan de melder. De reanimatie-instructie houdt rekening met verschillende omstandigheden en scenario’s. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan onderstaande video die we een aantal jaar geleden maakten.