Vrijwillige brandweer combineren met werk

30 juni 2022

Danny: “Binnen het Westland bestaat de brandweer uit vrijwilligers. Dit houdt in dat je naast je werk parttime brandweerman of -vrouw bent. Hier komt natuurlijk wel wat bij kijken. Allereerst moet je in gesprek gaan met je werkgever als je tijdens werktijd inzetbaar wilt zijn. Daarnaast is het belangrijk dat de aanrijtijd van vier minuten naar de kazerne vanaf het werk haalbaar is. Ook is het goed om rekening te houden met de werkzaamheden binnen het bedrijf waar je voor werkt.”

 

Vrijwilligers Danny en Jessica staan voor een brandweerwagen

Brandweerrooster

Danny: "Om ervoor te zorgen dat bij een uitruk genoeg brandweermannen en -vrouwen opkomen om mee uit te rukken, maken we gebruik van het brandweerrooster. Het brandweerrooster is zowel via een browser als via een app op de telefoon te bedienen. Maar wat kan je er allemaal mee.

In het brandweerrooster kan je precies aangeven op welke momenten van de dag je beschikbaar bent om mee uit te rukken als de pieper gaat. Ook houdt de app bij hoeveel bevelvoerders, chauffeurs en andere specialisten er die dag beschikbaar zijn.

Overdag werk ik in Maasdijk en daarom ben ik inzetbaar voor deze kazerne. Ik heb goede afspraken gemaakt met mijn werkgever. Mijn werkgever is groot voorstander van mijn vrijwilligerswerk en vindt het heel fijn dat Maasdijk hierdoor een stukje veiliger wordt. Tijdens een normale werkdag zorg ik er eigenlijk altijd voor dat mijn scooter buiten staat zodat ik direct weg kan rijden als de pieper gaat. Ook houd ik rekening met de locaties waar ik vergader. En voordat de vergadering begint, meld ik altijd dat ik elk onbewaakt moment opgeroepen kan worden en de vergadering moet verlaten.

Jij woont toch in Maasdijk Jess? Waarom zie ik je nooit overdag op het rooster staan?" 

Inzetbaar na werktijd

Jessica: “Dat heb jij goed gezien, Dan! Ik ben inzetbaar buiten werktijden, dus in de avond, de nacht en het weekend. Ik werk in De Lier en de aanrijtijd naar onze kazerne is helaas te lang. In het begin heb ik de aanrijtijden een paar keer bijgehouden vanuit mijn werk, ik heb er zelfs een schema voor gemaakt. Maar helaas, met drie stoplichten kan zelfs mijn snelle wagen niet op tijd bij de kazerne zijn. Ik vind het wel leuk om de meldingen die overdag komen te blijven volgen. Ik moedig Danny bijvoorbeeld altijd aan om snel weg te rijden als er een melding binnenkomt overdag, in de hoop dat hij uiteindelijk in de brandweerauto zit. Het zit namelijk zo dat de vrijwilligers die als eerst aankomen bij de kazerne mee gaan naar het incident.

Waar ik rekening mee houd om inzetbaar te zijn? In een eerdere blog schreef ik dat ik naast mijn bed een stapeltje kleding heb liggen voor het geval dat de pieper ‘s nachts gaat. Dan is het nog een race tegen de klok om je aan te kleden, laat staan überhaupt normaal aangekleed te zijn. Of in het geval dat je inzetbaar bent en net een bakkie bij je buren doet, is het wel handig om hen in te lichten dat je pieper zomaar kan gaan. Mijn buren schrokken zich namelijk afgelopen vrijdag helemaal wild toen de pieper ging en ik ineens uit de woonkamer weg sprintte. Verder vind ik het geen zware belasting om inzetbaar te blijven of met het rooster te werken. Het is in het begin even wennen, maar inmiddels ben ik niet anders gewend." 

Tot slot

Jessica: “We zitten beide in dezelfde opleiding en er is maar één stageplek op de auto. Maar voor ons is dit eigenlijk geen probleem. Waarom? Danny kan overdag mee en ik de overige momenten. We zitten elkaar dus niet in de weg, win-win toch?”