De brandweermotor: “De combinatie van werken op kantoor en op straat maken het werk leuk en divers”

06 oktober 2021

Sinds een jaar of negen bestaat de brandweermotor in Haaglanden. In de regio hebben we vier brandweermensen die hierop rijden. Bas werkt sinds 2009 als vrijwilliger op brandweerkazerne Schipluiden. Sinds maart dit jaar is hij, naast vrijwilliger, ook bevelvoerder op de brandweermotor en onderdeel van het team. Maar wat houdt deze functie precies in? Hoe ziet een werkdag eruit, wat zijn de werkzaamheden en wat moet je doen om dit te kunnen? Bas geeft ons een kijkje in zijn functie als bevelvoerder op de brandweermotor.

Bas op de brandweermotor

Een diverse functie

Bas heeft sinds het bestaan van de brandweermotor altijd al interesse gehad om voor de Motor Ondersteuning Brandweer (MOB) te werken. “De combinatie van op straat bezig zijn en de ‘koude kanten’ van het werk maken deze functie erg leuk en divers. Onder de koude kanten verstaan we de werkzaamheden die je op kantoor uitvoert. Verder werk ik binnen de brandweer veel meer met de andere afdelingen samen. Hierbij kun je denken aan de afdeling ‘Risicobeheersing’ waarbij we het bijvoorbeeld hebben over brandgevaarlijke situaties in de horeca of over de bereikbaarheid voor de hulpdiensten in de stad. Daarnaast heb ik ook veel meer contact met de politie, gemeenten, handhaving en de meldkamer. In principe zijn we met de motor voor de hele regio inzetbaar, maar de focus ligt op Laak, Centrum, de Archipelbuurt en de snelwegen. De incidenten waar we op rijden zijn heel divers en vaak ook anders dan waar de tankautospuit op afrijdt.”

De werkdag van een bevelvoerder op de brandweermotor

Als brandweermensen een dienst hebben, dan hebben ze dat over het algemeen 24 uur lang. De mensen op de brandweermotor werken op andere tijden. “Ik heb drie dagen in de week van 07.00 uur tot 19.00 uur dienst.” Bas vertelt meer over hoe een dag op de brandweermotor er ongeveer uitziet: “De dag begint met het controleren van de motor en of we de benodigde spullen bij ons hebben. We hebben bijvoorbeeld een AED, een explosiegevaarmeter (gasmeter) en een tien liter schuimblusser. Daarna ga ik de straat op en begin ik standaard rond het Prins Clausplein vanwege de spits en kans op ongelukken op de snelweg. ’s Middags verplaatst mijn werkgebied naar het centrum van Den Haag en richting de avond ben ik weer in de buurt van de snelwegen.

We rijden regelmatig preventief rond en krijgen verschillende soorten meldingen binnen. Vaak zijn het verkeersongevallen, maar we rijden bijvoorbeeld ook op verzoek van de politie, ter ondersteuning van de Officier van Dienst (OvD) bij grotere branden of op reanimatiemeldingen. Het komt ook weleens voor dat de centralist op de meldkamer bij onduidelijke meldingen ter verkenning een brandweermotor inzet. Met de motor kun je snel ter plaatse zijn, zien wat er precies aan de hand is en bepalen of er nog meer brandweerinzet nodig is. Soms blijk je meer materieel nodig te hebben, maar vaak blijk je het zelf op te kunnen lossen.”

Onderdeel van de Motor Ondersteuning Brandweer worden

Je komt niet zomaar bij de MOB terecht, daarvoor moet je allereerst al werkzaam zijn bij de brandweer. Bas vertelt: “Je moet enige ervaring hebben met motorrijden. Daarnaast moet je in het bezit zijn van een Bevelvoerders diploma, de rijopleiding voor brandweerchauffeur (minimaal licht) afronden en moet je een specialistische motorrijopleiding van twee weken volgen. Het werk is mij nog beter bevallen dan ik van tevoren dacht. Elke dienst ga ik met veel plezier op pad wat mede komt door de diversiteit aan incidenten en werkzaamheden.”