Kijkje achter de schermen

Een kijkje achter de schermen bij de werkplaats

14 oktober 2020

“Wat begon als een studentenbaantje op mijn 17e, is uitgegroeid tot mijn grootste passie: autotechniek”, aldus Wilhelm. Sinds vorig jaar is hij werkzaam bij de VRH als Werkplaats Bedrijfswagentechnicus. Wat maakt het werken in deze functie bij de VRH interessant en uitdagend? Wilhelm vertelt:

“Ik werk als monteur in de breedste zin van het woord; ik repareer en onderhoud voertuigen van klein tot groot. Denk hierbij aan een tankautospuit en hoogwerker, maar ook aan bestelbussen en personenauto’s waar onze collega’s in rijden. 

Elke dag is anders en het werk is erg veelzijdig. Elke kazerne heeft zo zijn eigen specialisme en naast veel dezelfde, ook verschillende voertuigen. Je hebt te maken met veel soorten techniek en dat is geweldig!”

Nieuwe techniek
“Je ziet dat steeds meer voertuigen voorzien zijn van nieuwe technologie. Ook elektrische voertuigen zien we steeds vaker op de weg. Er wordt van ons verwacht om die nieuwe techniek bij te houden, dat doe ik onder andere door bijscholing en cursussen die vanuit de VRH worden aangeboden. Het is heel fijn dat ik die kansen krijg! Zo raak ik nooit uitgeleerd en kan ik mijn vak goed blijven uitoefenen.”

Contact met collega’s
“Ik heb veel contact met collega’s. Dit komt doordat ik naast de werkplaats op locatie Loosduinen, ook de andere kazernes in onze regio bezoek om storingen op te lossen. Vanwege het inzetgebied moeten deze voertuigen op de kazerne blijven. Ik word door collega’s op de verschillende kazernes altijd gastvrij en hartelijk ontvangen. Het is mooi om te zien hoe de dynamiek op elke kazerne weer anders is.”

Piketdienst
Wilhelm vertelt dat hij sinds begin dit jaar ook in het piket Monteur Voertuigen Brandweer (MVB) meedraait. “Ik draai een weekpiket samen met vijf andere collega’s. Dit betekent dat ik eens in de vijf weken een week lang een beschikbaarheidsdienst draai. Deze week ben ik 24/7 oproepbaar. Het kan zo maar eens gebeuren dat een van de voertuigen tijdens een incident pech of storing heeft. Dat moet natuurlijk zo snel mogelijk opgelost worden. Wat ik dan mooi vind om te zien is dat sommige collega’s er van staan te kijken hoe snel we vaak dingen oplossen. Ik denk dan: Ach het is maar een storing of lekke band, dat is toch zo gefixt! Ieder zo z’n vak zeggen we dan maar.”