Meldkamer Ambulance: geen negen tot vijf kantoorbaan

30 januari 2024

Eva, verpleegkundig centralist

“Meldkamer Ambulance, wat is de plaats en adres van het noodgeval?”

Dit is mogelijk een van de eerste zinnen die je zal uitspreken wanneer je bent gestart met je dienst. Vanaf het eerste moment dat je bent ingelogd is de telefoonlijn geopend en kan je allerlei soorten telefoontjes binnen krijgen. Als je opneemt, weet je nooit wat voor melding of aanvraag je zult krijgen. Dat maakt dit werk altijd spannend en daarom ook zo uitdagend. In deze column wil ik een duidelijker beeld schetsen van hoe een dienst van een meldkamercentralist eruitziet.

Kijkje in de meldkamer

Als eerste wil ik een beeld van de meldkamer schetsen. De meldkamer is een grote ruimte voor de centralisten. Dit zijn niet alleen die van de ambulance, maar ook die van de brandweer en politie. Allemaal keurig in uniform. Alle centralisten hebben een eigen bureau met een telefoon, headset en een computer met daarbij 4 schermen. Hierop staan alle systemen die ons ondersteunen in ons werk zoals bijvoorbeeld een triagesysteem, meldkamersysteem met alle meldingen of de kaart van de regio waarop onder andere. alle rijdende eenheden zijn te zien. Zo ook die van de brandweer of politie etc.

""

Aanname- en uitgiftecentralisten

De Meldkamer Ambulance (MKA) heeft aanname- en uitgiftecentralisten. De aanname centralisten houden zich bezig met de telefoongesprekken en maken een opdracht voor een ambulance. De uitgifte centralisten zijn degenen die de opdrachten aan de ambulances uitgeven, de communicatie met de ambulances onderhouden en ook moet letten op de dekking van de regio. Een nauwe samenwerking is in dit werk enorm belangrijk. Als collega’s let je altijd op elkaar. Hoor je bijvoorbeeld dat iemand een reanimatie heeft? Dan gaan de andere collega’s ook meteen aan de slag. De aanname centralist blijft met de melder aan de lijn en geeft de nodige instructies, de uitgiftecentralist stuurt alle benodigde eenheden naar het incident en instrueert de ambulances. Hierbij is het belangrijk om te bedenken dat andere meldingen ook gewoon nog binnen blijven komen. Multitasken gebeurt ook de hele dienst. Je bent continue alert op je omgeving en in je gesprekken.

Oog voor elkaar

Na een incident checken de collega’s altijd bij elkaar hoe iedereen ervoor staat. Heeft iemand gesprek nodig, een moment voor zichzelf, een latere nabespreking of iets anders? Doordat je elke dag bezig bent met meldingen van verschillende noodsituaties en de bijbehorende emoties, moet je als centralist sterk in je schoenen staan. Maar daarbij ook vooral gezonde manieren vinden om hiermee om te gaan. De ene melding maakt meer indruk dan de ander. Dat is ook voor iedereen anders.

Buiten dat we als centralisten op elkaar letten, doen we dit ook met de ambulancemedewerkers. We sturen niet alleen de ambulances naar een noodsituatie, maar moeten daarbij ook letten op hun veiligheid. Kunnen ze veilig hun werk doen of hebben ze hulp nodig van politie of brandweer? Hoe gaat het met de ambulancemedewerkers na een incident? Hebben zij nog wat nodig?  

Zoals je kunt lezen is het lastig om een dienst van de MKA volledig te kunnen beschrijven. Elke dag is namelijk anders. Maar dat vind ik juist het leuke aan de meldkamer, hierdoor houdt je de uitdaging in je werk. Geen 9 tot 5 kantoorbaan met vergaderingen en deadlines.

Werken bij de VRH