En dan ben jij er ineens van…

09 september 2021

Voor het eerst rechts voorin de brandweerwagen, iets wat je – net als je eerste brand – altijd bijblijft. In aanloop naar die eerste keer rechts voorin, ben ik in februari gestart met een fantastisch leuke opleiding: de Bevelvoerdersopleiding. De opleidingsgroep van twaalf is vanwege de coronamaatregelen in tweeën gesplitst. Tijdens de eerste opleidingsdag werd al snel duidelijk dat ik gelukkig in de betere helft van de groep zit (brandweerhumor).

De opleiding bestaat uit een combinatie van een elektronische leeromgeving (ELO), veel praktijkoefeningen en klassikaal les. De eerste dagen moest ieder zijn weg nog vinden in de wereld van de ELO. Vele uren heb ik turend naar mijn beeldscherm doorgebracht, duizenden woorden aan informatie mijn grijze massa ingeslurpt, om daar vervolgens tijdens de klassikale dagen mee aan de slag te gaan. En ook in het universum van bevelvoerders kunnen de afkortingen uiteraard niet ontbreken! Onder andere de FABCM, MG-BIO, 6A’s, AAR, FIR en 3H’s zijn toegevoegd aan de al eerdere ontelbare afkortingen die wij in ons brandweervak gebruiken. Houd jij ze nog bij?

Gedurende de eerste periode van de opleiding hebben wij al goede lessen geleerd, vooral de feedback van onze docenten is vaak duidelijk. Want zachte heelmeesters maken immers toch maar stinkende wonden... Nadat iedereen weer opgekrabbeld was van de eerste feedbackrondes, zag ik iets moois gebeuren. We begonnen te veranderen en te groeien, het balletje begon te rollen, het muntje begon de goede kant op te vallen, we kregen de wind in onze zeilen, je begrijpt denk ik wel wat ik wil zeggen. We leken net al echt bevelvoerders.

Brandweerman Christiaan poseert voor brandweerwagen met blusslang op zijn schouder

En toen kwam dan eindelijk die eerste keer rechts voorin. Omdat ik nog in opleiding ben, rijdt de ploegchef of bevelvoerder mee als schaduw tijdens een uitruk. Mijn eerste melding was van een wateroverlast, niet heel spannend zou je denken. Maar toch: instappen, twee portofoons, statussen bekijken, aanmelden, informatie uitvragen aan de alarmcentrale, reëel scenario en scenario verslechtering maken, informatie delen aan je collega’s in de wagen, taken verdelen, ter plaatse, situatie rapportage etc. Er was een lekkage van een paar duizend liter in een flat, van de zesde verdieping tot op de begane grond. De eerste vraag van mijn bevelvoerder was: “Zo… en nu? Want nu ben jij er van!” Dit maakte gelijk duidelijk dat je als bevelvoerder naast veel handelingen, taken en denkkracht, ook een verantwoordelijkheid draagt voor het incident vanaf het instappen tot terug op de kazerne. Een wijs man zegt (heel) vaak tegen mij, tikkend met zijn vinger op mijn schouder: “Ja, hallo! Deze strepen zijn er niet op komen waaien hè!”

Columns Christiaan

Christiaan volgt de Bevelvoerdersopleiding bij Brandweer Haaglanden en vertelt de komende tijd over zijn ervaringen. Je las net zijn eerste column. Benieuwd naar zijn volgende columns? Volg ons dan op social media en mis ze niet: Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram.