Vechten voor de veiligheid

22 september 2023

Marinus, bevelvoerder en Wim, bedrijfsautotechnicus

Hulpverleners zijn onvermoeibaar en onmisbaar. Neem de mannen en vrouwen van Brandweer Haaglanden: honderden keren per week rukken ze uit, soms voor een relatief onschuldige melding, maar vaak om levens te redden. Als brandweerman of -vrouw moet je dan kunnen vertrouwen op je voertuig. Daarover gaat bevelvoerder Marinus van Dam in gesprek met bedrijfsautotechnicus en APK-keurmeester Wim van Pelt. Al snel blijkt dat beide mannen werkzaam zijn in een bijzondere wereld waarin wordt gevochten voor veiligheid.

""

Een brandweerwagen is geen gewone wagen, toch?

Marinus: “Nee, dat kun je rustig zo zeggen. Gemiddeld rijdt een tankautospuit bij ons ‘maar’ zo’n 10.000 kilometer per jaar, maar dat zijn geen doorsneekilometers. Bij een melding gaan we meteen volgas de deur uit, terwijl de motor nog koud is. Ook de remmen krijgen het flink voor de kiezen, zeker omdat mensen nog wel eens onverwachte dingen doen als ze ons met optische- en geluidssignalen zien aankomen. Als we bij een incident arriveren, dan ruiken we de remmen meestal goed.” Wim: “En toch zijn de APK-eisen voor een brandweervoertuig hetzelfde als die voor elk ander voertuig. Maar ik denk wel dat we in onze werkplaats iets anders kijken dan bij een ‘normaal’ bedrijf.”

Wat is dan het verschil tussen jullie en een ‘normaal’ bedrijf?

Wim: “Ik denk dat wij eerder zaken vervangen. Met een band die nog net voldoende profiel heeft voor goedkeur laten wij onze collega’s niet doorrijden, zeker niet omdat ze na alarmering 20 kilometer sneller mogen dan de maximumsnelheid en vaak veel vragen van een voertuig. Ook een lager met speling die nog binnen de APK-norm valt, laten we niet zitten. Het valt bovendien op dat onze mensen veel gevoel hebben bij hun wagen, zodra ze iets raars voelen of horen kloppen ze meteen aan.” Marinus: “Dat laatste herken ik wel. We willen gewoon met goede spullen op weg, en we willen zeker niet het risico lopen dat er onderweg iets misgaat.”

Gebeurt dat wel eens?

Marinus: “Ja, echt wel. Schade rijden we bijvoorbeeld regelmatig. Dat is niet te voorkomen. Je moet niet vergeten dat we soms onderweg zijn naar situaties waarin we het verschil tussen leven en dood kunnen betekenen, dan sneuvelt er wel eens een markeringslichtje. En als we een middenbermpje, een trambaan of een stoep meepakken, dan klapt er ook wel eens wat tegen het onderstel, met alle gevolgen van dien.” Wim: “Daarom is er bij ons altijd een monteur met 24-uursdienst oproepbaar. Bij grote incidenten gaat die zelfs ter plaatse om in actie te kunnen komen zodat de hulpverlening niet in het geding komt.”

Twee mannen wijzen dingen aan op een bord in de kazerne
Onze monteurs hebben niet alleen hun APK-papieren, maar mogen ook overige veiligheidskeuringen uitvoeren, zodat we alles in eigen huis kunnen doen
Wim, bedrijfsautotechnicus

Dus een behoorlijk bijzondere wereld?

Wim: “Nou, onze APK-keuringen zijn heel normaal. We doen er elke dag wel eentje, want in totaal werken we aan zo’n 200 voertuigen, waarvan zo’n 80 vrachtwagens. De hulpmiddelen op die vrachtwagens, denk aan ladders, gereedschappen en slangen, moeten ook volgens de geldende normen gekeurd worden. Onze monteurs hebben dus niet alleen hun APK-papieren, maar mogen ook andere veiligheidskeuringen uitvoeren, zodat we alles in eigen huis kunnen doen. Hierdoor zorgen we dat al onze arbeidsmiddelen gekeurd worden, dus ook de opbouw van het voertuig, bijvoorbeeld de rolluiken en handgrepen. Dat moet goed werken, zodat we makkelijk en snel bij de hulpverleningsmaterialen kunnen komen. Dit is aansluitend op de APK. We hebben op dit moment nog een mooie vacature, ik kan uit ervaring zeggen dat werken bij de brandweer nooit saai is.” Marinus: “Dat klopt zeker, en bij de brandweer krijg je ook alle ruimte om jezelf te ontwikkelen.”

 

In het veld of in de werkplaats, je vecht toch altijd voor de veiligheid?

Wim: “Elke APK-keurmeester werkt aan de veiligheid, ongeacht waar je werkplaats staat. Wij nemen die veiligheid nog serieuzer en dat heeft te maken met het levensreddende werk dat onze mensen met onze voertuigen doen. Wij dragen daar een steentje aan bij, maar de collega’s in de operationele dienst moeten met die voertuigen op weg naar een brand, ongeval of ander incident.” Marinus: “Dat je in ons werk het verschil kunt maken is heel bijzonder. Ik denk wel dat mensen niet voldoende beseffen hoe groot de rol van onze voertuigen in ons werk is. Zonder goed functionerende en veilige wagens zijn we nergens, dus we kunnen ook niet zonder onze monteurs en keurmeesters. Mede dankzij hen houden we de regio Haaglanden veilig.”

 

 

Bron: www.rdw.nl

Brandweerwagen staat in de garage voor APK check

Monteur worden bij Brandweer Haaglanden?

Werken bij de VRH